Vlissings verleden - Teloorgang van de KMS

Dit jaar deze zomer zal er een monument (de ketting) vervaardigd door Joris Baudoin worden geplaatst aan het dok in Vlissingen.

Dit monument is een nagedachtenis aan de arbeiders die werkzaam zijn geweest bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen. De Scheepswerf was de trots van Vlissingen, een bloeiend bedrijf wat volop werk gaf aan arbeiders die 30 - 50 jaar aan de machines stonden en hun medewerking verleenden aan de bouw van vele schepen, tot de neergang in de jaren 90 van de scheepsbouw inzette. In deze aflevering van Vlissings verleden een terugblik op de ontwikkelingen.   

Begin van de jaren 50 werkten er 4500 mensen op de Schelde en moest een verkeersagent het verkeer regelen bij het leegstromen van de poort. Veel Walcherse families waren generaties lang werkzaam op de Schelde, de liefde voor het vak, de verbondenheid met het bedrijf werd overgedragen van vader op zoon. De voorspoedige ontwikkeling van de in de scheepsbouw sinds de oprichting, zorgden voor een enorme bloei. Vlissingen had nooit uit kunnen groeien tot de plaats die het nu is De Schelde, maar de teloorgang van het historische hart van de stad staat ook op het conto van de werf.

Fusies
Op de plaats waar de resten van de admiraliteitswerf te vinden zijn, startte Arie Smit in 1875 de werf in Vlissingen op. Aanvankelijk met zeventien medewerkers, maar door de jaren heen groeide het bedrijf uit tot een werf waar de Zeeuwse economie op rustte. In 1965 besloot men tot een fusie met de Rotterdamse Droogdokmaatschappij in Rotterdam en in 1971, kwam daar onder druk van de overheid, scheepsbouwer Verolme bij. Het RSV concern werd uiteindelijk in 1983 weer ontbonden en het rijk en de Provincie Zeeland namen de aandelen van het bedrijf over, waardoor De Schelde zelfstandig verder kon.In 2001 werd de zwaar afgeslankte en noodlijdende Schelde overgenomen door scheepsmagnaat Kommer Damen uit Gorinchem.

Krater in de stad
De Koninklijke Maatschappij De Schelde bestaat niet meer. De werf (en de daarbij behorende schulden) is in 2001, voor het symbolische bedrag van 1 gulden overgenomen door de Gorkumse scheepsbouwer Kommer Damen en heet nu Damen Schelde Naval Shipbuilding. De overname door Damen is de redding van De Schelde geweest. ‘Wat goed is voor De Schelde, is goed voor Vlissingen’ was jarenlang het credo van het gemeentebestuur. Bij de grootste werkgever van de stad aandringen op een verhuizing, is jarenlang een taboe geweest. Na jarenlang getouwtrek en gesteggel ging in 2004, de raad van Vlissingen akkoord met de aankoop van de grond van het voormalig Scheldeterrein voor een bedrag van 35 miljoen euro en is het bedrijf gehuisvest aan de rand van de stad en in Vlissingen-Oost. De werf laat een krater achter midden in de stad, een bewijs van vroegere bedrijvigheid, van noeste arbeid en veel zweet. De kale plek wordt nu ingevuld. Het Scheldeterrein wordt een nieuwe woonwijk, met riante woningen waarbij het industriële karakter wordt behouden en het verleden niet verloochend wordt, zodat de Vlissingers hun trots niet snel zullen vergeten. 

Actueel laatste nieuws - Invulling van het Scheldekwartier

Video

Bekijk ook de aflevering - Andere tijden de trots van Vlissingen

Commentaar schrijven

Commentaren: 0