Geschiedenis Loodswezen Scheldemonden toen en nu

In deze korte documentaire een terugblik op het loodswezen vanaf de jaren 50 tot 2016.

Beelden van de beloodsing in het jaar 1950, en de jaren 70 en de communicatie middelen die toen ter beschikking waren in die jaren. Echter is er in de loop der jaren veel veranderd in dan met name de beloodsing en het type loodsboten waar gebruik van werd gemaakt. In augustus 1958 werd de Vereniging 'De Nederlandse Loods' (VNL) door loodsen opgericht. De VNL stuurde aan op een verzelfstandiging. Omstreeks 1980 kwam het Loodswezen onder Rijkswaterstaat te vallen. In augustus 1982 kwam een rapport uit van het Directoraat-Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (DGSM) waarin de een privatisering van het loodswezen werd aanbevolen. Het duurde nog zo’n zes jaar, maar in 1988 werd het Loodswezen buitenambtelijk verzelfstandigd. De loodsen verenigden zich in de Nederlandse Loodsen Corporatie en werden aandeelhouder van het ondersteunende bedrijf Nederlands Loodswezen B.V . 

Geschiedenis
Het verhaal van het Loodswezen gaat ruim vierhonderd jaar terug. Vier eeuwen van historische momenten en tradities. Na invoering van de Loodsenwet van 1859 en ressorteerde het Loodswezen onder het Ministerie van Marine en later het Ministerie van Defensie. Dit had voor- en nadelen. Aan de ene kant profiteerde het Loodswezen van de faciliteiten van de marine, aan de andere kant was het de sluitpost van de begroting van defensie. Zuinigheid en een gebrek aan inzicht in het loodsenwerk was kenmerkend voor het beleid.

Nieuwe loodsboten
Op 15 september 2010 tekenden de Nederlands Loodswezen B.V. en scheepswerf Barkmeijer Shipyards in Stroobos het contract voor de bouw van drie grote loodsvaartuigen.Het contract had een waarde van 81 miljoen euro. De nieuwe schepen vervangen de ruim 35 jaar oude loodsboten Mirfak, Menkar en Markab. De nieuwe boten dragen ook de namen van de sterren die gebruikt worden bij de navigatie, Polaris, Pollux en Procyon. Het eerste schip, de Polaris, is in het najaar 2012 in de vaart gekomen.Ook werden de oude vertrouwde loodsboten (belgie) zoals de Pieter Deconinck vervangen door Raan en de Deurloo.

Video beelden

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0