Jongeren vaker verslaafd aan sociale media

In 2017 was 29 procent van de 18- tot 25-jarigen naar eigen zeggen verslaafd aan sociale media. Dit was in 2015 nog 19 procent.

Onder 25-plussers is het aandeel dat zich verslaafd voelt lager. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers uit het onderzoek Belevingen.
Belevingen is een jaarlijks onderzoek met als doel om aan de hand van opvattingen, percepties en meningen van inwoners van Nederland een beeld te krijgen van gevoelens en standpunten in de samenleving. De onderwerpen van dit onderzoek veranderen jaarlijks. In Belevingen 2017 zijn onder andere vragen opgenomen over sociale media. Dezelfde vragen zijn in Belevingen 2015 aan jongeren tussen de 12 en 25 jaar gesteld. Lees   hier meer over hoe het onderzoek is uitgevoerd.

18- tot 25-jarigen vaker bang om dingen te missen
Van de jongvolwassenen zegt 34 procent bang te zijn om dingen te missen als ze geen gebruik maken van sociale media. Als een binnengekomen bericht niet direct kan worden bekeken, wordt 22 procent onrustig. Geen toegang hebben tot het internet ervaart 37 procent als vervelend. Al deze indicatoren zijn gestegen ten opzichte van 2015. Oudere sociale mediagebruikers ervaren minder vaak vrees om dingen te missen (17 procent) en minder onrust als zij een bericht niet kunnen bekijken (12 procent). Tevens vinden ze het minder vaak vervelend als ze niet online kunnen (22 procent). Bron: CBS

Lees meer

Reactie schrijven

Commentaren: 0