Vragen PSR aan college over aanpassing fietstunnel kanaal

Er zijn recent via de PSR klachten binnen gekomen (ook door PSR waarneming) over fietsers en scooterrijders die aan de trapzijde van de fiets en voetgangerstunnel bij de draaibrug tussen Oost- en West – Souburg van de “banen” in het midden en aan de zijkanten van de tunnel rijden.

Deze banen zijn bedoeld voor de fietsen om lopend met de fiets aan de hand naar beneden of naar boven te lopen. Blijkbaar is dit, bij voornamelijk jongeren, niet duidelijk en rijdt men met een noodvaart naar beneden en met scooters (brommers) zelfs ook naar boven.
Gevaarlijke situaties
Hierbij zijn diverse keren gevaarlijke situaties ontstaan met (vooral) mensen die vanaf richting West – Souburg naar de richting Oost – Souburg gaan. Men komt namelijk aan het einde van de tunnel en uit het niets duikt dan plotseling een fietser of bromfietser op die vanaf te trapzijde de tunnel in schiet. Recent is een mevrouw hierdoor ten val gekomen en haar echtgenoot maakte dit eerder mee, maar kon nog net op de been blijven.

De oplossing kan eenvoudig en relatief goedkoop zijn:
Plaats enkele geel gemarkeerde betonnen bollen op het midden van de middenbaan (voorbeeld foto) en plaats op de trapleuningen enkele kleine obstakels, waardoor de leuning niet meer als geleider kan dienen als men langs deze zijde naar beneden rijdt. Men gebruikt de leuning namelijk voor het evenwicht. Men hangt hier als het ware tegenaan.

Vragen aan college:
•Is het college bekend met deze situatie en ook met het feit dat het hier voor fietsers en voetgangers regelmatig gevaarlijk is?
•Is het college bereid om iets aan deze gevaarlijke situatie te doen?
•Is het college bereid om de oplossing die hierbij geboden wordt aan te nemen?

Bron: partijsouburgritthem.nl

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Erik Mulder (zondag, 25 november 2018 10:45)

    Lijkt me een prima, en vooral "low budget" oplossing, die zeker de veiligheid ten goede zal komen.

  • #2

    Dennis (zondag, 25 november 2018 11:42)

    Dit is al sinds die tunnel er ligt het geval, vreemd dat dit dus “pas recent” aan het licht is gekomen. Ik -bijna 40 - weet niet beter dan dat er zo naar beneden gereden wordt. Blijkbaar weet de PSR niet helemaal wat er (al jaren) op straat gebeurt...

    Terug naar het voorstel. Ik voorzie juist nog meer gevaarlijke situaties wanneer er opstakels aan de leuningen worden gemaakt. Denk aan fietstassen en kinderzitjes (al dan niet in gebruik) die hier achter blijven hangen, waardoor de fiets en de - op dat moment wandelaar - met fiets en al onderuit gaat op de trap.

    Ik zou eerder kijken naar een herinrichting van deze kruising, waarbij je bijvoorbeeld een doorgaand fietspad vanaf de brug door de tunnel aanlegt. Trap weg, fiets en voetpad. Eventueel met een trap voor de liefhebbers. Er is blijkbaar al jaren behoefte aan een goede doorstroming daar, alleen dat is bij PSR pas recent bekend geworden.

  • #3

    Sjaak (donderdag, 29 november 2018 09:03)

    Beste Dennis, ik ben 55 en weet ook niet beter. Maar tot hoeveel slachtoffers heeft dit dan in die tientallen jaren geleid? Hier zijn (lijkt mij) ongetwijfeld statistieken van. Gemiddeld 1 of 2 per jaar? Ik heb ze namelijk nog nooit gezien. En zet dat eens af tegen bijvoorbeeld "de auto" of fietsen door rood. Hoeveel gewonden (en doden) vallen daardoor in Vlissingen? Hoeveel gevaarlijke situaties ontstaan er dagelijks door fietsen over de stoep of zonder licht? Die statistieken zijn vast er ook. Wat heeft dan prioriteit? Nog even afgezien van het feit dat een failliete Gemeente voor geen enkele aanpassing geld zou moeten hebben (want los dan eerst je schuld maar af). Dus stel eerst prioriteiten en geef dan de politie opdracht om beter te handhaven (en om dat te doen, neem meer agenten aan).