Kloosterboer ontvangt MSC Alabama in North Sea Port Vlissingen

Op 17 september is ‘MSC Alabama’ voor het eerst aangemeerd bij Kloosterboer Vlissingen.

Dinsdagmorgen voer het containerschip de MSC Alabama de Sloehaven in, een dag eerder dan gepland meerde hij af bij logistiek dienstverlener Kloosterboer.

Dit is het eerste schip in de MSC Angola Express Service dat wekelijks Vlissingen zal aanlopen. Deze vaste lijndienst verbindt West-Afrika via Zuid- en Noordwest-Europa met Sint Petersburg. (Sint-Petersburg, Antwerpen, Vlissingen, Le Havre, Sines, Las Palmas, Dakar, Conakry, San Pedro, Lomé en Luanda).

Opgenomen in lijndienst
Vlissingen wordt opgenomen in de lijndienst tussen het Russische Sint-Petersburg en West-Afrika. Transport van fruit zal de hoofdmoot zijn. De MSC Alabama heeft een laadcapaciteit van 3424 standaard containers (teu), is bijna 243 meter lang en ruim 32 meter breed. De wereldwijde nummer twee in het maritiem vervoer van containers neemt North Sea Port wekelijks op in zijn netwerk. Hiermee weet North Sea Port zijn positie in het containersegment uit te breiden en die als ‘food port’ te verstevigen. 

Van Rusland tot West-Afrika
MSC legt het schip in op een dienst die Vlissingen verbindt met West-Afrika. “Met de toevoeging van Vlissingen op de route van de Angola Express Service van MSC staat North Sea Port in verbinding met Senegal, Guinee en Ivoorkust alsook met het netwerk van alle overige wereldwijde lijndiensten van MSC”, aldus Jan van der Graaf, Reefer General Manager van MSC. Via Vlissingen staat North Sea Port voortaan mee op die lijst.

Deepsea-containervervoer
Voor North Sea Port gaat het om de tweede containerdienst richting West-Afrika. De Franse rederij CMA CGM loopt Vlissingen al langer rechtstreeks aan op die route. CMA CGM is de vierde grootste containeroperator ter wereld. Met MSC krijgt North Sea Port nu ook de wereldwijde nummer twee over de vloer. “De komst van MSC bewijst opnieuw dat North Sea Port voor de containersector niet alleen bij de binnenvaart of voor intra-Europees shortseaverkeer in beeld komt. Wij kunnen ook een rol spelen voor deepsea-containervervoer waarbij schepen de brug slaan tussen twee continenten. Met deze uitbreiding van onze containerlijndiensten bieden we meer mogelijkheden aan om lading via ons te vervoeren”, onderstreept Daan Schalck, CEO van North Sea Port. Naast deze trans-Atlantische containerdienst behandelt North Sea Port reeds containerlijnen op het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Centraal-Amerika. De verwachting is dat er wekelijks ca. 100 containers geladen worden. 

Aankomst MSC Alabama (video)

Reactie schrijven

Commentaren: 0