· 

Nederland ziet fraude van kustvissers door de vingers

De Nederlandse overheid treedt al minstens tien jaar nauwelijks op tegen kustvissers die frauderen met hun scheepsmotoren.

Dat blijkt uit onderzoek van de NOS. Tientallen vissersschepen gebruiken veel meer motorvermogen dan door de Europese Unie is toegestaan. Met die krachtige motoren kunnen ze in korte tijd meer vis of garnalen vangen dan collega's die zich wel aan de regels houden. Minister Schouten van Landbouw geeft toe dat het overheidsbeleid de afgelopen jaren tekort is geschoten. Om het zeeleven vlak voor de kust te beschermen, moeten schepen in de EU die daar vissen hun motorvermogen begrenzen op 300 pk. Maar daar wordt op grote schaal mee gesjoemeld, in de hele EU.

Meer dan helft gecontroleerde schepen fraudeert
Uit een recent onderzoek in opdracht van Brussel blijkt dat in veertien lidstaten meer dan de helft van de 68 gecontroleerde schepen veel te sterke motoren gebruikte. Van de elf onderzochte Nederlandse kotters waren er acht in overtreding. Eén schip kon het vermogen zelfs opvoeren tot 900 pk, driemaal de toegestane waarde, zo bleek toen de onderzoekers het schip op de radar volgden. Ze stellen dat vissers bewust "geavanceerde systemen gebruiken om het vermogen te manipuleren", waarmee de bemanning eenvoudig kan switchen tussen toegestane en echte instellingen van de motor. Serge Allard, een Vlaamse kleinschalige visser, ziet het in de praktijk gebeuren. "We worden op zee ingehaald door schepen die veel zwaarder zijn dan wij, terwijl ze dezelfde 300-pk-motor aan boord zouden moeten hebben. Dat kan gewoon niet."

Kotter uit Arnemuiden
Wie tijdens zo'n zeldzame controle gepakt wordt, kan strenge straffen ook nog eens ontlopen doordat verschillende toezichthouders naar elkaar wijzen. Uit documenten die de NOS in handen heeft blijkt dat in 2012 een schip uit Arnemuiden gepakt werd met een te krachtige motor aan boord. De NVWA verwees de zaak door naar de Inspectie Leefomgeving en Transport. Die zegt desgevraagd tegen de NOS dat de melding niet is ontvangen en dat er dus nooit iets is gebeurd. Het schip vaart volgens het Visserij-jaarboek zeven jaar later nog steeds met dezelfde motor.

VisNed - 'Rotte appelen in de mand'
Pim Visser, directeur van de Nederlandse visserij-organisatie VisNed, erkent de problematiek en legt de verantwoordelijkheid voor het aanpakken van de fraudeurs bij de overheid. "Er zitten rotte appelen in de mand en de overheid moet gewoon die rotte appelen opsporen en uit de mand halen." Zijn collega van de Vissersbond, Johan Nooitgedagt, "reageerde de afgelopen maanden niet op talloze telefoontjes, berichten en mails van de NOS over dit onderwerp." Visser is er duidelijk over: "de overheid heeft een taak en moet niet denken dat de sector zelf politie-agent over zichzelf kan spelen. Zo is politie immers niet bedoeld".

Lees het volledige artikel via de website van de NOS

Reactie schrijven

Commentaren: 0