Vlissingen herdenkt 75 jaar Slag om de Schelde op Uncle Beach

Herdenking van de landing van geallieerde troepen op Uncle Beach.

Vlissingen stond zaterdagmiddag 26 oktober op Uncle Beach officieel stil bij de Slag om de Schelde en de bevrijding van de stad. Dit jaar is het 75 jaar geleden dat Vlissingen werd bevrijd tijdens de Slag om de Schelde. Een tot voor kort vrijwel vergeten slag, waar Vlissingen een centrale plaats was en die de stad ook zwaar getroffen heeft. Er vonden diverse herdenkingen en ceremonies plaats in de Sint Jacobskerk en op Uncle Beach. Naast veteranen waren er ook vertegenwoordigers van de geallieerde landen aanwezig en Marine, Landmacht en het Korps Commandotroepen uitgenodigd en ook onder meer familie van militairen en burgerslachtoffers.

Plechtigheden en demonstratie
De plechtigheden begonnen om 14.00 uur op het herdenkingsgebied Uncle Beach bij de Oranjemolen. Na diverse toespraken waarin de bevrijding van Vlissingen nader werd toegelicht, gaf het Korps Commandotroepen een demonstratie van de amfibische landing van geallieerde troepen op Uncle Beach. Er vloog ook een aantal keren een historisch vliegtuig de Beechcraft D18S (PH-KHV) over het herdenkingsgebied. 

Historisch vliegtuig
De Beechcraft model 18 was ontworpen volgens de filosofie van begin jaren ’30. Dit hield onder andere in dat een modern tweemotorig vliegtuig een richtingsroer moest hebben achter iedere motor voor een optimale effectiviteit van de besturing. De eerste vlucht vond plaats op 15 januari 1937. De Beech is in 1952 gebouwd door de Beechcraft-fabriek te Wichita Kansas voor de Royal Canadian Air Force als VIP vliegtuig en navigatie trainer. De Beech vloog van 1952 tot 1968 bij de RCAF. Op evenementen wordt het toestel veelal ingezet in een formatie geflankeerd door drie Harvards hetgeen bijzondere imponerend is.

Videoverslag

Slag om de Westerschelde
De Slag om de Westerschelde staat centraal in de longread van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH). In oktober en begin november 1944 vochten geallieerde eenheden in Zeeuws-Vlaanderen, Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren om de toegang tot de haven van Antwerpen veilig te stellen. De geallieerde legers hadden dringend een grote haven nodig om hun bevoorrading op peil te kunnen houden.

Te lange aanvoerlijnen
Een maand na de uitbraak uit het Normandische bruggenhoofd stonden de geallieerden al in Brussel. Op 4 september 1944 viel Antwerpen met zijn grote haven aan de Schelde vrijwel ongeschonden in geallieerde handen. De aanvoerlijnen, liepen van de Normandische invasiestranden tot aan het front nabij Antwerpen. Ze waren te lang om de gehele geallieerde strijdmacht in beweging te kunnen houden. De honderdduizenden militairen konden ternauwernood worden bevoorraad. Antwerpen lag circa 80 kilometer landinwaarts en zolang de Duitsers de monding en beide oevers van de Schelde in handen hadden, bleef de havenstad onbruikbaar.

Hard en meedogenloos
De 1th Canadian Army moest de Scheldemond veroveren. Hitler wist dat Antwerpen belangrijk was en riep zowel Walcheren (op 4 september) als Breskens en omgeving (op 20 september) uit tot Festung. Dat hield in dat hier tot de laatste man moest worden doorgevochten. Wilden de geallieerden gebruik kunnen maken van de Westerschelde, dan moesten de monding en al het aangrenzende gebied vanaf Antwerpen tot aan de Noordzeekust worden gezuiverd. Dat hield in dat behalve Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen ook Zuid-Beveland op de Duitsers heroverd moest worden.

De strijd was hard en meedogenloos. De hele maand oktober hadden de geallieerden nodig om Zeeuws-Vlaanderen en Noord- en Zuid-Beveland te veroveren. Voor het nemen van het zwaar gefortificeerde eiland Walcheren was operatie Infatuate opgezet. Die startte op 1 november 1944 in alle hevigheid en duurde tot 8 november. Toen gaven de laatste Duitse militairen zich over. Daarna kon het mijnenvrij maken van de Westerschelde beginnen. Op 28 november bereikte het eerste konvooi de haven van Antwerpen.

Reactie schrijven

Commentaren: 0