Het weer jaaroverzicht 2019

Via Weerplaza kijken we terug op het afgelopen weer in 2019. Hitterecords, tornado's en prachtige lichtende nachtwolken.

Een jaar waarin we in Nederland de hoogste temperatuur ooit hebben gemeten op een officieel meetstation! Het weer van 2019: extreem droog in de zomer én nat in het najaar! Met alle regen van de afgelopen maanden lijkt het misschien niet zo, maar 2019 was in delen van Nederland een heel droog jaar. In het oosten en zuidoosten was voor het tweede jaar op rij sprake van een hoog oplopend neerslagtekort. Het contrast met het westen en noordwesten was groot. Zo viel in Noord-Holland op jaarbasis maar liefst 450 millimeter meer neerslag dan in Limburg.

Hoogste temperatuur ooit gemeten
2019 gaat net als voorgaande jaren ook de boeken in als een warm jaar. Een jaar waarin we in Nederland de hoogste temperatuur ooit hebben gemeten op een officieel meetstation. Hitterecords speelden dit jaar een belangrijke rol en die zien we natuurlijk terug in dit overzicht. Maar we zagen ook nog winterweer, prachtige lichtende nachtwolken en meerdere tornado's.

Oude record verbroken
In 2019 werd een bijna 75 jaar oude record gebroken. De temperatuur liep op meerdere KNMI stations op tot ruim boven de 40 graden. Zo warm is het sinds de start van de metingen nog nooit geweest in Nederland.

Reactie schrijven

Commentaren: 0