Grootste schip ter wereld 'Pioneering Spirit' aangekomen in Vlissingen

North Sea Port Vlissingen kreeg maandag 17 augustus een uitzonderlijk schip op bezoek.

De ‘Pioneering Spirit’, van rederij Allseas is het grootste werk - en installatieschip ter wereld, arriveerde rond 14:30 in de Vlissingse Sloehaven.

De aankomst van dit megaschip trok een groot aantal bezoekers naar de stad, die vanaf de boulevard en via de ‘groene boulevard’ het schip konden gadeslaan. De ‘Pioneering Spirit’ is 382 meter lang en 124 meter breed en bestrijkt daarmee een oppervlakte van liefst zes voetbalvelden. Met de kranen op hun verste bereik stijgen die cijfers naar een lengte van 477 meter lengte en een oppervlakte van acht voetbalvelden. Geen enkel ander vaartuig ter wereld kan zich daaraan meten. Het is de eerste vaart voor het schip op de Westerschelde.

Uitzonderlijk schip
North Sea Port ontvangt jaarlijks zo’n 9.000 zeeschepen van zeer uiteenlopende types en afmetingen. Maar de ‘Pioneering Spirit’ is naar vorm en afmetingen een heel apart schip. Het kreeg de vorm van een gigantische catamaran, met twee rompen die verbonden zijn door een centraal platform. In de uitsparing van 122 meter op 59 meter aan de boeg past een kleiner werkschip, de ‘Iron Lady’. In de schaalvergroting die ook in de offshoresector aan de gang is, zette Allseas met de ‘Pioneering Spirit’ in 2016 de lat meteen een pak hoger.

48.000 ton tillen
Met de zwaarste van zijn vele kranen kan de ‘Pioneering Spirit’ tot 48.000 ton tillen. Ook het brutogewicht van 403.000 ton en de maximale waterverplaatsing van 1.000.000 ton water spreken tot de verbeelding. Het schip is bovendien een varend dorp: om het tijdrovende en dus dure pendelen van personeel van en naar het vasteland te beperken is aan boord plaats voor 570 personen.

Draaischijf voor offshore én recyclage
Offshore is de markt bij uitstek waarop rederij Allseas mikt. Het richt zich daarbij in het bijzonder op de aanleg van nieuwe windmolenparken én de afbouw of ‘decommissioning’ van bestaande platformen. De ‘Pioneering Spirit’ is speciaal ontworpen om dat soort grote constructies in één beweging te plaatsen of te verwijderen. Momenteel is Allseas met de ‘Pioneering Spirit’ in het Deense deel van de Noordzee voor oliegroep Total actief met het weghalen van boorplatformen in het Tyra-veld. Die zijn na dertig jaar dienst aan vervanging toe. De onderbouw van twee offshoreconstructies is nu naar Vlissingen gebracht. Bezoekers konden er niet naast kijken. De lading stak 110 meter boven het water uit. Die ‘flare jacket modules’ zelf zijn tot 78 meter hoog, tot 30 meter breed aan de basis en wegen tot 1.800 ton.

Sagro afbraak en milieuvriendelijke recyclage
Deze 'flare jackets' zijn in de haven in Vlissingen aan de Sloeboeien op een ponton gezet met het oog op verdere afbraak bij Sagro. Het Zeeuwse familiebedrijf legt zich op zijn terminal aan de Westhofhaven in Vlissingen onder meer toe op de milieuvriendelijke recyclage van dergelijke modules.

Grootste diepgang in de Scheldemond
Voor reuzenschepen als de ‘Pioneering Spirit’ biedt Vlissingen naast zijn rechtstreekse toegang tot de Noordzee nog een belangrijk voordeel. Van alle havens in de Scheldemond biedt dit deel van North Sea Port de beste nautische toegankelijkheid. Sinds het wegbaggeren van een ondiepte begin 2018 is de haven bij hoog water toegankelijk voor schepen met een diepgang van 17 meter. Dat is meer dan de andere havens in dit vaargebied.
Dat cijfer haalt de ‘Pioneering Spirit’ ditmaal wel niet. Het doet Vlissingen aan met een diepgang van 12 meter onder de waterlijn. Dan verplaatst het schip nog steeds 360.000 ton of 360 miljoen liter water. Dat is genoeg om zo maar eventjes 144 Olympische zwembaden te vullen.

Rotterdam
Op 6 augustus 2016 voer het schip voor het eerst uit voor tests op de Noordzee. Het schip had al een jaar eerder gereed moeten zijn, maar door vertraging werd de oplevering uitgesteld. Het lag anderhalf jaar in de Rotterdamse haven en zo'n 70.000 mensen maakten een speciale vaart rondom het schip.

Vertrek van de Pioneering Spirit 
Het schip is rond 03:00 uur in de nacht van maandag naar dinsdag weer vertrokken uit de Sloehaven met bestemming Kristiansand Noorwegen.

Videoreportage

Reactie schrijven

Commentaren: 0