· 

Kramer en Romkes nemen afscheid van de UK 88 in Breskens

De ‘Wilma’ is verkocht aan een Engelsman en gaat naar Afrika.

Het duurt echter nog wel enkele maanden voordat de ex-UK 88 vanuit de ligplaats in Breskens zal kunnen vertrekken.

Voor de voormalige Urker eigenaren was het wel even schrikken bij een afscheidsbezoek aan boord. De kotter ligt al stil sinds 2011, toen voorlaatste eigenaar Hendrik Romkes het schip van de hand deed. Eerst in Sluiskil, door Romkes zelf daarnaartoe gevaren, en sinds 2012 in Breskens, waarnaar de kotter werd gesleept. Het is al die jaren de bedoeling geweest dat de ex-UK 88 als blikvanger op het dak van een nieuw visserijcentrum (met afslag, horeca en museum) in Breskens geplaatst zou worden.

Het is anders gelopen. Al ruim een jaar geleden heeft de gemeente Sluis de 42 meter lange ‘Wilma’, die bij nader inzien toch niet op de nieuwe visafslag annex visserijcentrum paste, geruild voor de ex-HD 28, die met zijn 25 meter veel beter past. Deze kotter, in 1959 als TX 49 in de vaart gekomen, ligt al jaren in de haven van Stellendam en was eigendom van Henk de Bloeme. De 75-jarige De Bloeme is tevens eigenaar van de eveneens in Stellendam gelegen ‘Bela’, een offshore support vessel, in 1981 gebouwd als ARM 22 (en ook te koop, zie www.mvbela.com).

Gambia
Een Brit, de 65-jarige Dave Potter, heeft nu van De Bloeme de ex-UK 88 gekocht en gaat het schip weer in de vaart brengen. Dat zal niet zomaar gaan. Vorige maand togen Romkes (MVD 1, MDV 2 en NG 19), de 78-jarige Willem Kramer, voor wie het schip ooit in 1974 werd gebouwd, en zijn broer Luuk Kramer (UK 87) naar Breskens om de kotter te bekijken en desgevraagd de nieuwe eigenaar advies te geven. ,,Dat viel niet mee’’, aldus Romkes. ,,Het moet allemaal aan te praat te krijgen zijn, maar het ziet er niet uit.’’ Hulpset en havenset hebben even gedraaid, maar om de hoofdmotor aan de praat te krijgen moet er volgens Romkes nog heel wat gebeuren.

Potter gelooft er wel in. ,,Het schip is altijd goed onderhouden toen het in de vaart was. Het gaat wel lukken de ‘Wilma’ naar het Verenigd Koninkrijk te krijgen.’’ Dat goed onderhouden destijds klopt; nog zo kort geleden als 2009 won Romkes met de UK 88 de Verantwoorde Visprijs van het toenmalige Productschap Vis. De Brit verwacht dat hij er in het voorjaar van 2021 mee naar Gambia kan, waar hij jaren heeft gewoond en waar de ‘Wilma’ `zal assisteren bij de bouw van aanlegkades voor tankschepen. Eerder heeft Potter een vloot ‘dredgers’ (baggerschepen) gehad, die hij allemaal van de hand heeft gedaan.

Hoofdstuk afgesloten
Na de tips en adviezen van Romkes en met name Kramer, die de kotter kent als z’n broekzak, zullen beide Urkers zich niet meer bemoeien met het project. ,,Dat hoofdstuk hebben we nu echt afgesloten.’’ Potter is eerder deze zomer aan boord geweest, en zal in augustus weer komen. Met hulptroepen, die hard nodig zullen zijn.

Directeur Foort Lokerse van de Zeeuwse Visveiling (met de afslagen Breskens en Vlissingen) verwacht dat de bouw van de ‘visserij-experience’ na de bouwvakvakantie zal aanvangen. En dat uiteindelijk een opgefriste voormalige Texelaar/Noordkopper op het dak van dit nieuwe Bressiaander visserijcentrum zal prijken.

Reactie schrijven

Commentaren: 0