· 

84% Nederlanders ontvangt oplichtingsberichten op smartphone

84% van de Nederlanders ontvangt wel eens berichten van oplichters via e-mail, WhatsApp of sms. Ondanks deze confrontatie met (pogingen tot) internetoplichting, ervaart 61,4% van de Nederlanders hun smartphone als veilig. Dit en meer blijkt uit onderzoek van VPNGids.nl, dat via een enquête vroeg naar ervaringen met malafide berichten en digitale fraude.

Vooral malafide berichten van een telefoonprovider zorgen ervoor dat ontvangers met regelmaat op gevaarlijke links klikken (17,9%). Dit is minder vaak het geval bij sms’jes en e-mails van een bank (9,8%) of pakketbezorger (10,8%).

WhatsApp-fraude: 1 op de 10 malafide berichten maakt slachtoffer
Een misleidend WhatsApp-bericht van een zogenaamde zoon of dochter met een nieuw nummer die in geldnood zit, maakt in 10,3% van de gevallen de ontvanger daadwerkelijk een slachtoffer van digitale fraude. Het ontvangen van een nep WhatsApp-bericht van een zogenaamde zoon of dochter lijkt haast op specifieke doelgroepen gericht. Onder 50-plussers geeft 22,2% aan wel eens zo’n bericht te ontvangen, terwijl dit bij jongere Nederlanders slechts voor 9,5% geldt.

Nederlanders vertrouwen op gezond verstand
Om te voorkomen dat smartphonegebruikers slachtoffer worden van phishing-praktijken, heeft slechts 1 op de 3 smartphonebezitters een antivirus-app geïnstalleerd. De meeste Nederlanders vertrouwen vooral op gezond verstand: 80% klikt nooit op een verdachte link en opent geen onbetrouwbare mails. David Janssen, cyber security analist bij VPNGids.nl, ziet daarin een gevaar ontstaan: “Het is natuurlijk goed dat men niet klikt op een verdachte link of e-mail, maar daarin schuilt ook meteen een gevaar. Want wat als je een sms krijgt over een pakketje, precies wanneer je een pakketje verwacht? Het is ontzettend belangrijk om jezelf te informeren over hoe bedrijven hun communicatie met klanten aanpakken en nieuwe vormen van digitale fraude te blijven herkennen”.

Reactie schrijven

Commentaren: 0