MV Elektron vertrokken uit Vlissingen

De MV Elektron is zaterdagmiddag vertrokken uit de Binnenhaven Vlissingen, na de sluis te zijn gepasseerd heeft MV Elektron koers gezet naar (Horten) Noorwegen. Het schip (87.3 meter lang en 18.2 meter breed) is afgelopen periode aan het werk geweest als kabellegger. MV Elektron is een Ro Ro-schip dat is omgebouwd voor installatie van exportkabels. 

Foto: MV Elektron  © MultranetMedia

Elektron kan een totale bandenbelasting van 2000 ton aan. Sommige punten zijn verstevigd om 90 ton van slechts 40 vierkante centimeter te weerstaan. Het schip kan worden getrimd met ballastwater om terug in ondiep water te komen. Met een opklapbare oprijplaat (laadluik) kan het schip gemakkelijk transformatoren en andere grote objecten laden en lossen. De oprijplaat moet bestand zijn tegen een aslast van 30 ton en een totaalgewicht van 500 ton.  

Machines
Het dieselelektrische voortstuwingssysteem bestaat uit twee CAT 3512 dieselmotoren met elk een vermogen van 1360 kW bij 1800 tpm. en een dieselmotor type CAT 3516 met een vermogen van 1825 kW bij 1800 tpm. Generatoren zijn van Scandinavian Electric Systems, één van 2280 kVA en twee van 1700 kVA. Propellers zijn van Rolls-Royce Marine; twee regelbare pitch Aquamaster propeller US205 / 294 FP, vierbladig met propellerdiameter van 2150 mm.

Thuishaven van MV Elektron is: Drammen Noorwegen

Video

Reactie schrijven

Commentaren: 0