HZ heeft een nieuwe lector voor het Zeeuwse onderwijs

HZ University of Applied Sciences heeft een nieuwe lector. Patrick van Schaik is donderdag geïnaugureerd als lector Excellence and Innovation in Education. Met zijn lectoraat wil hij zich door middel van onderzoek en projecten sterk maken voor het behoud van excellent onderwijs in Zeeland.

Patrick van Schaik (2e van links)  © Limit Fotografie

De plechtigheid rondom de in Goes geboren en getogen Patrick van Schaik was de eerste inauguratie sinds de coronacrisis. Van Schaik werd in het Atrium van de HZ in Vlissingen officieel benoemd tot lector Excellence and Innovation in Education. Het is een doorontwikkeling van een al bestaan onderwijslectoraat. Voorzitter van het College van Bestuur van de HZ John Dane gaf aan blij te zijn dat Patrick de handschoen heeft opgepakt. “We hebben ons in 2019 als HZ verbonden aan de zeventien Sustainable Development Goals. SDG 4 gaat over kwaliteitsonderwijs. Daarom ben ik zo blij met het lectoraat. Door samen te werken met anderen werkt Patrick aan de kwaliteit van alle onderdelen van het onderwijs in Zeeland.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
In zijn rede benadrukte Van Schaik het belang van samenwerking met leerlingen en studenten, binnen en tussen de scholen en onderwijsinstellingen en met de regio. Alleen dan behoud je volgens hem ‘een duurzame, innovatieve leeromgeving’. “Wij willen daarin onze verantwoordelijkheid nemen. Onze onderzoeken en projecten hebben altijd iets van verbinding in zich. 

Wij vinden dat onze kinderen en jongvolwassenen recht hebben op excellent onderwijs, onderwijs waarmee we het verschil voor hen maken. Dit vraagt van ons een gezamenlijke verantwoordelijkheid om dit duurzaam mogelijk te blijven maken. Daarom moeten we als partners openstaan voor elkaars perspectieven, kennis en expertise, leren elkaars taal te spreken en in vertrouwen werken aan gezamenlijke doelen.”

Goudsmid
Elke lector van de HZ krijgt een speciaal voor hem gemaakte ketting. Van Schaik’s exemplaar is gemaakt door goudsmid Ippy uit Middelburg. Het frame bestaat uit driehoeken, die volgens de maker onder meer staan voor de driehoeken die nodig zijn om
Patrick van Schaik (rechts) © Limit Fotografie
samen te werken: onderwijs, werkveld en overheid of ouder, leraar en school. Op de achtergrond is een labradoriet in verwerkt, die een olievlek symboliseert. “Het is mooi als de onderzoeken van Patrick tot mooie resultaten leiden: Verbeteringen voor de leerlingen die zelf leraar willen worden en op hun beurt hun kennis weer doorgeven”, verwoordde Dane de gedachte van de maker.

Reactie schrijven

Commentaren: 0