Opvoering Scheldemond College High School Musical groot succes

Met gepaste trots is de allereerste opvoering van onze Highschool Musical Class: de Highschool Musical. Ondanks de coronatijd is het de leerlingen, onze talenten in ontwikkeling, en artistieke staf gelukt om een eerste productie op Scheldemond College op de planken te krijgen. Een productie die niet zomaar even op de planken staat.

Samen presenteren ze deze met veel plezier! De cast heeft wekelijks geoefend en daarnaast is ook hard gewerkt aan decor, kleding en promotie. High School Musical is gebaseerd op de bekende Disney-film. Het script is aangepast naar alle activiteiten hier op Scheldemond. Het is een verhaal over je dromen najagen, jezelf durven zijn en samenwerken om je doelen te behalen. De Scheldemond Musical Class is opgericht in schooljaar 2021-2022 als pilotproject voor de onderbouw. Leerlingen krijgen wekelijk twee uur les in de basisdisciplines van het theatervak: zang, dans en spel. In de lessen wordt toegewerkt naar een eindvoorstelling die aan het einde van het schooljaar wordt opgevoerd voor publiek, in de aula van het
Scheldemond College.

Doel is om dit pilotproject steeds verder uit te bouwen, tot een vast onderdeel van het buitenschoolse programma. Ieder schooljaar is een grote groep leerlingen betrokken bij de uitvoeringen van Scheldemond Musical Class. Deze deelnemers zijn een afspiegeling van de hele school: van brugklas tot eindexamenkandidaten, van vmbo- tot vwo leerlingen. Daarnaast is ook een tiental leerlingen van de MTV-klas erbij betrokken: zij ondersteunen bij decor, licht- en geluidstechniek. Alle deelnemers worden begeleid door een professioneel team, dat bestaat uit een choreograaf/ dansdocent, regisseur, zangpedagoog en muziekdocent.

Foto: Henk Noevers

Het doel van de Highschool Musical Class is tweeledig verteld Ludo Heestes, locatiedirecteur van het Scheldemond College: ‘Aan de ene kant het bijbrengen van vaardigheden in zang, dans en spel. Niet met het doel om een nieuwe generatie musicalartiesten af te leveren, maar om de creativiteit van leerlingen te stimuleren. Er zijn al vele onderzoeken naar de positieve effecten van cultuureducatie gedaan. Door leerlingen in aanraking te brengen met deze disciplines, draagt ook HMC bij aan cultuureducatie en deze positieve effecten op de leerprestaties. Leerlingen kunnen in principe voor talentontwikkeling op theatergebied ook terecht bij diverse culturele instellingen en verenigingen.

Waarom dan toch de moeite om dit op kwalitatief hoog niveau aan te bieden binnen school? Door een cultureel programma binnen school aan te bieden, wordt de drempel om hier aan deel te nemen een stuk lager. De lessen worden binnen school gegeven en dit is voor de leerlingen een vertrouwde en bekende omgeving. Ook kennen ze de overige deelnemers, doordat ze hen dagelijks op onze school zien. Daarnaast stelt HMC geen eisen aan talent of ervaring van de leerlingen. Iedereen die graag mee wil doen is welkom, leerlingen hoeven geen auditie of iets dergelijks af te leggen.

Foto: Henk Noevers

Tevens kan het programma van HMC goedkoper worden aangeboden dan bij reguliere culturele instellingen, aangezien er geen ruimten hoeven te worden gehuurd en er geen overheadkosten zijn.Aan de andere kant ligt de nadruk op het bijbrengen van vaardigheden die leerlingen in hun verdere loopbaan kunnen inzetten. Dit alles gebeurt op een speelse manier. Een aantal voorbeelden van deze vaardigheden zijn: het vergroten van zelfvertrouwen en eigenwaarde, jezelf presenteren, omgaan met feedback, respectvol handelen. Kortom, de Highschool Musical Class is méér dan alleen het opvoeren van een productie op toneel!’

De crew
BEWERKING SCRIPT & REGIE – DIEMER VAN WIJK
Diemer studeerde Regie/docent Drama aan de toneelacademie in Maastricht en behaalde zijn regisseurs-diploma in 2012. Tijdens zijn studie liep hij stage bij Het Zuidelijk Toneel in Tilburg, waar hij diverse producties regisseerde. Zijn afstudeerproductie bij HZT was een eigen boekbewerking van ‘De kleine Prins’ van schrijver Antoine de Saint-Exupéry.Na zijn studie in Maastricht heeft Diemer veel producties geregisseerd in West-Brabant en Zeeland. Naast het regisseren, geeft Diemer ook spel- en dramalessen. In het werken met zijn
leerlingen vindt hij geloofwaardigheid in spel, timing en speltempo enorme belangrijke pijlers. Verder wordt hij voor diverse bedrijven en organisaties regelmatig gevraagd als regisseur op projectbasis voor verschillende theateropdrachten. Diemer heeft het afgelopen jaar genoten van het werken met de enthousiaste leerlingen van Scheldemond. “Je zag de leerlingen wekelijks groeien in spel/zang en dans. De leerlingen werden zelf zekerder en waren enorm gemotiveerd om de eerste musical tot een succes te maken.”

ZANGCOACH – MARISKA KERST
Mariska is afgestudeerd van de Rockacademie op zang en het docentschap. Ze heeft haar eigen zangschool en geeft zangles en workshops aan scholen en bedrijven. Daarnaast zingt ze zelf in verschillende bands. Wat ze mooi vindt aan musical is dat zingen, dansen en acteren verbindt. Zo ontstaan er vaak mooie vriendschappen. “Het allermooiste is het moment wanneer de leerlingen gaan optreden. Dan komen alle disciplines samen en krijgt iedereen een kans om te stralen op dat fantastische podium!”

CHOREOGRAFIE & PRODUCTIELEIDING – JORINA DUA - VERHEES
Jorina begon als kleuter met dansen en is nooit meer gestopt. Na haar studie Social Work volgde ze in Mechelen een dansopleiding. Al 15 jaar begeleidt zij jongeren en volwassenen in het musicalvak, name op dansgebied. Ze is als dansdocent werkzaam op diverse scholen in West-Brabant en Zeeland. Zelf staat ze ook nog regelmatig op de planken in verschillende musicalproducties. “Het allerleukste aan een musical maken is dat je het samen doet. Samen de schouders eronder en elkaar helpen en er ontstaat altijd iets magisch.”

DECORONTWERP & TECHNISCHE ONDERSTEUNING – JOHN VAN DEN ELBURG
In het verleden heeft John enkele malen meegewerkt met de “Grote Avond” van Nehalennia en die werd uitgevoerd in de Schouwburg van Middelburg. Voor deze avonden verzorgde hij, samen met leerlingen en ouders, het decor. Ook voor de theateravonden van Scheldemond in het Arsenaal Theater heeft John zich beziggehouden met de decorstukken, uiteraard ook met de medewerking van leerlingen. In High School Musical verzorgt John de techniek, waarin hij wordt bijgestaan door echte professionals. “Hopelijk kunnen zij mij voldoende leren voor volgende producties en uitvoeringen. Scheldemond had al een traditie op het
gebied van theater, die wordt nu verder uitgebouwd en is een onderdeel van ons “regulier”onderwijs. Het enthousiasme van het begeleidende team en de leerlingen tijdens de voorbereidingen werkt aanstekelijk. Dat gaat dus een hele leuke voorstelling worden.

Reactie schrijven

Commentaren: 0