Op Open Monumentendag 10 september gingen we langs bij de Stoomhijskraan Schelde 38. De vrijwilligers pleegden op deze dag onderhoud aan de stoomhijskraan, en kon het publiek alles goed bekijken en vragen stellen over de bijzondere historie en het unieke restauratieproces.

Ondanks dat de dag begon met enorme regenbuien klaarde het in de middag gelukkig een beetje op, en kon een groot aantal bezoekers genieten van de Stoomhijskraan Schelde 38 die weer van zich ‘liet
horen’ op de Open Monumentendag 2022.
Museale bestemming
De Stoomhijskraan Schelde 38 is een van de twee spoorhijskranen van scheepswerf De Schelde te Vlissingen. De keuze voor aandrijving door een stoommachine was toen al ongebruikelijk maar
oliebrandstof en staal waren schaars na de oorlog en stoomkracht was goedkoop en betrouwbaar. De kranen konden op de scheepswerf zelf worden gebouwd uit materiaal dat voorhanden was. Het ontwerp
van de kranen was van Schelde-hoofdingenieur Mulock Houwer. In 1970 waren de kranen niet meer rendabel en kreeg het
werfterrein een andere inrichting. De kranen werden buiten gebruik gesteld en kregen een museale bestemming.
Ingrijpen vanuit het particulier initiatief
De Stoomhijskraan 39 ging naar de Stoomtram Hoorn Medemblik en de 38 naar de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele (SGB). In 2015 kwam de 39 in gerestaureerde staat vanuit Hoorn naar de SGB. Deze
stichting bezat nu de beide kranen en besloot de 38, die niet gerestaureerd was, af te voeren. Daarmee zou een uniek stuk industriële geschiedenis van Vlissingen verloren gaan. Door ingrijpen
vanuit het particulier initiatief (Wesley Sekewael) is de Stoomhijskraan Schelde 38 aangekocht en naar Vlissingen gehaald. De kraan is tussen 2016 en 2019 gerestaureerd door 15 vrijwilligers.
Lees meer over de Stoomhijskraan via deze website.
Reactie schrijven