Een kwart van de tieners uit Zeeland praat niet met ouders over geldzaken - 61% van de jongeren uit Zeeland geeft aan dat ze weten waar ze op moeten letten om veilig te betalen.

Maar WhatsApp-fraude herkennen ze niet altijd en wat een geldezel is, is een raadsel. 25% praat ook niet met ouders over de verschillende manier van betalen die er zijn. Dit en meer blijkt uit
onderzoek naar het betaalgedrag van middelbare scholieren in opdracht van RegioBank onder 1.614 tieners tussen 11 en 17 jaar.
Veilig betalen
61% van de ondervraagde tieners uit Zeeland zegt goed te weten waar ze op moeten letten om veilig te betalen. 53% herkent WhatsApp-fraude niet en 75% weet niet wat een geldezel is,terwijl steeds
meer mensen slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Een kwart (25%) geeft aan dat ze nooit of soms hun pincode afschermen en 11% houdt hun pincode niet geheim. Met het gebruik van
betaalmiddelen bestaat ook een verantwoordelijkheid om hier veilig mee om te gaan. Vooral bij digitale betaalmiddelen zijn er allerlei manieren waarop cybercriminelen slachtoffers kunnen maken.
Meer dan tweederde (68 procent) van alle Nederlanders van 15 jaar of ouder zegt in een jaar tijd ten minste één keer een telefoontje, e-mail- of ander bericht te hebben ontvangen. Waarschijnlijk
van een oplichter (Bron: CBS).
Rein Wispelweij, directeur van RegioBank: “Kinderen zouden de verschillende risico’s moeten herkennen die betaalverzoeken, betalen met betaalpas en andere betaalmethoden met zich meebrengen. Nu
de scholen weer gaan beginnen zullen jongeren meer betalingen en terugbetalingen gaan verrichten. Een goed moment om eens het gesprek hierover met je tiener aan te gaan. Schermen ze bijvoorbeeld
wel hun pincode af bij het betalen en hoe herkennen ze een echt betaalverzoek? Met het Jongwijs-educatieprogramma geven we via brieven en e-mails voorlichting over veilig betalen en betaalfraude
om jongeren weerbaarder te maken en ouders hierbij te helpen. Ook geven onze zelfstandig adviseurs gratis lessen over omgaan met geld op scholen en in de bankkantoren. Tijdens de eerste helft van
2023 hebben zij samen al 244 lessen verzorgd over het omgaan met geld aan 5.612 kinderen.”
Betaalmiddelen
Kinderen komen op verschillende manieren in aanraking met geld. Vanaf 11 jaar gebruiken ze vooral contant geld en maakt slechts 17% gebruik van hun betaalpas. Oudere kinderen (16-17 jaar)
gebruiken deze betaalpas een stuk meer (40%). Met name in Zeeland en Limburg gebruiken de meeste tieners contant geld. Bijna de helft (45%) van de ondervraagde tieners tussen 11 en 17 jaar heeft
nog nooit contant geld gepind voor zichzelf. Een kwart (26%) van de respondenten die op hun smartphone een app met wallet heeft, gebruikt deze vaak. De digitale betaalpas op de telefoon wordt
bijna net zo vaak gebruikt als de betaalpas (30%), die ze het vaakst gebruiken. Kinderen zijn bekend met de nieuwste betaalmiddelen zoals wearables, crypto en Klarna, maar kunnen dit 9 op de 10
keer niet zelf gebruiken.
Top 5 betaalmethoden waar tieners toegang toe hebben:
Contant geld (93%)
Betaalpas (88%)
Betaalverzoek (51%)
Mobiele app van de bank (40%)
App/wallet op smartphone (15%)
Terugbetalen
84% van de 16-17 jarigen geeft de voorkeur aan een betaalverzoek voor terugbetalingen tegenover tweederde van alle ondervraagden. Kinderen in de provincie Utrecht gebruiken het meest een
betaalverzoek in vergelijking met andere provincies (76%). En ondanks de toenemende populariteit van het betaalverzoek kiest toch meer dan de helft van de 11-12 jarigen voor terugbetalen in
contant geld.
Reactie schrijven