De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer.

Foto door Vlad Vasnetsov © Pexels
Vooral in Goes lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van
ongevallengegevens van Rijkswaterstaat. Ten opzichte van andere provincies is Zeeland relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 5,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal
ligt een stuk lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Goes de minst veilige Zeeuwse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 7,5 fietsongevallen per jaar.
De vijf minst veilige Zeeuwse gemeenten om te fietsen zijn als volgt:
Goes: 7,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Kapelle: 7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Sluis: 6,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Terneuzen: 6,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Middelburg: 6,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeente Tholen blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 1,9 ongevallen per 10.000 inwoners. Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ jouw gemeente is? Bekijk dan de lokale kaartjes op de
website van Independer.
Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Zeeland gaat het om 52,8% van alle fietsongelukken. Vooral in Hulst ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om driekwart van alle
ongelukken met fietsers. Ook in Vlissingen (73,7%), Schouwen-Duiveland en Tholen (beide 60%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks
zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk.
Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Reactie schrijven