De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Zeeuwse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen.
Foto
Helaas gebeuren er in Zeeland jaarlijks zo’n 250 ongelukken met fietsers. Ongeveer een derde van deze ongevallen vindt plaats in Goes en Terneuzen. Deze behoren hiermee tot de meest onveilige
fietsgemeenten van Zeeland, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie.
Gemeenten met meeste fietsongevallen
Er gebeuren in Zeeland jaarlijks 6,9 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt lager dan het landelijk gemiddelde (10,6). Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau. Goes is
relatief gezien de onveiligste gemeente van Zeeland, met jaarlijks 11 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Kapelle en Veere gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken
zijn. De top 5 Zeeuwse gemeenten met de meeste fietsongevallen per jaar is:
Goes: 11 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Kapelle: 9,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Veere: 8,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Terneuzen: 7,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Hulst: 7,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk
Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken
(69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats. In Zeeland is in 60% van de fietsongevallen een
(bestel-)auto betrokken.
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal
aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal
aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. In Zeeland gaat het om 17,4%
van de fietsongevallen.
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn,
dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een
niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).
Alle cijfers rondom fietsongevallen in Nederland vind je op de onderzoekspagina van Independer.
Reactie schrijven