· 

UCR en Het Element sluiten samenwerking feestelijk af

Middelburg, 12 december 2024 - Gisteren werd in de imposante Burgerzaal van het stadhuis in Middelburg een bijzondere samenwerking tussen University College Roosevelt (UCR) en basisschool Het Element feestelijk afgesloten.

Foto UCR

Het slotevenement vormde de kroon op een half jaar van intensieve samenwerking, waarin UCR-studenten basisschoolleerlingen trainden in spreken in het openbaar, debatteren en theater. De presentatie van de jonge sprekers, in aanwezigheid van hun ouders, benadrukte het succes van dit unieke project.

Een leerzaam avontuur voor jong en oud
Het project maakt deel uit van Retoriek in Actie, een Community Engaged Learning-cursus waarbij academische kennis direct wordt gekoppeld aan maatschappelijke impact. UCR-studenten leerden tijdens dit semester niet alleen de theorie en praktijk van retoriek, maar ontwikkelden ook workshops om deze vaardigheden over te brengen op de leerlingen van Het Element. Professor Michael Burke, docent van de cursus, licht toe: “Onze studenten ontdekken hoe het is om kennis toe te passen in de praktijk, terwijl de kinderen unieke kansen krijgen om zelfverzekerd en overtuigend te leren spreken. Dit was een fantastisch hoogtepunt voor iedereen.”

Een warme samenwerking met impact
De samenwerking tussen de studenten en de leerlingen ging verder dan alleen lesgeven. “Wat een ongelooflijke prestatie is er neergezet,” zei Chantal Oude Elferink, directeur van Het Element. “Onze leerlingen hebben niet alleen geleerd hoe ze zichzelf kunnen presenteren, maar ze hebben ook hun wereld vergroot. De band die is ontstaan tussen de studenten en onze kinderen was echt hartverwarmend. Dat zagen we gisteren weer bij de warme ontvangst.”

Een bijzonder evenement in een historische setting
De feestelijke afsluiting vond plaats in de Burgerzaal van het stadhuis van Middelburg, waar ouders en betrokkenen zich verzamelden om de resultaten te bewonderen. Ouders reageerden trots en enthousiast op de prestaties van hun kinderen.

Blik op de toekomst
Met dit initiatief toont UCR aan hoe hoger onderwijs en de lokale gemeenschap elkaar kunnen versterken. Programma’s zoals Retoriek in Actie laten zien dat academisch leren en maatschappelijke betrokkenheid hand in hand kunnen gaan, met blijvende voordelen voor alle betrokkenen. Chantal Oude Elferink blikt hoopvol vooruit: “We hopen dat we dit over een jaar weer kunnen oppakken. Dit soort projecten creëren een blijvende impact, niet alleen voor de leerlingen maar voor iedereen die erbij betrokken is.”

Reactie schrijven

Commentaren: 0