Eind mei gaf wethouder Sips en aannemer Sagro samen het officiële startsein voor de herinrichting van de Prins Hendrikweg.

Herinrichting Prins Hendrikweg. © VLI Media
Deze verandert van een grijs beeld naar een aantrekkelijke verbinding tussen station, binnenstad en Kenniswerf. Met meer ruimte voor voetgangers, fietsers én groen. De werkzaamheden duren naar
verwachting tot mei 2026.
Kenniswerf
De Kenniswerf transformeert van een traditioneel, verouderd industrieterrein naar een modern werkgebied waar talentvolle studenten, gevestigde ondernemers en veelbelovende startups worden
samengebracht. Door deze veranderingen, verandert ook de mobiliteit. De nieuwe functies richten zich meer op de regio en trekken werknemers, bezoekers, klanten en studenten uit een ruime straal
rondom Vlissingen. Om een waardige verbinding te creëren tussen de binnenstad, Kenniswerf en stationsgebied worden de hoofdwegen op de Kenniswerf in 5 fases tot verbindingswegen die passen
binnen het gebied veranderd. Met veel oog voor vergroening en het langzame verkeer, de voetgangers en fietsers.
Voorkeursvariant
Eind 2020 is gestart met het inventariseren van de wensen van omliggende bedrijven, instellingen en studenten en is er een reizigersonderzoek uitgevoerd en enquête uitgezet. In 2022 is er een
variantenstudie uitgevoerd. Uit deze studie is een voorkeursvariant gekomen. De voorkeursvariant wordt op het moment nader uitgewerkt. Er wordt onderzoek gedaan, technische oplossingen bedacht en
kosten inzichtelijk gemaakt.
Kabels en leidingen omgelegd
In 2023 en 2024 zijn de kabels en leidingen omgelegd. Daarnaast zijn er diverse onderzoeken uitgevoerd waarbij er is gekeken naar bodemverontreinigingen, ontplofbare oorlogsresten,
wegverhardingen en flora en fauna. Ook is er uitvoerig afstemming geweest met de nutsbedrijven waar uit is gekomen dat er ook kabels en leidingen aangepast en verlegd dienen te worden. De
werkzaamheden van de nutsbedijven zijn inmiddels allemaal afgerond.
Bereikbaarheid
We kennen allemaal wel het beeld van de studenten die over het fietspad richting de HZ University of Applied Sciences en Scalda lopen over de Prins Hendrikweg en Oude Veerhavenweg. Dat moet
anders. Er komen meer voetpaden, fietspaden en plekken om veilig over te kunnen steken. Voor autoverkeer is het gebied erg goed bereikbaar. Maar voor de (kwetsbare) langzame verkeersdeelnemers is
dit minder goed geregeld. Om ook deze groep een veilige verkeerssituatie te kunnen bieden, zal een ingrijpende herstructurering van het openbaar gebied plaats vinden.
Klimaat adaptieve maatregelen
Door het aanbrengen van meer groen en bomen krijgt het gebied een aantrekkelijke uitstraling. Daarbij aandacht voor 'klimaat adaptieve maatregelen'. Bij de inrichting meer rekening houden met
klimaatverandering. Denk aan meer groen, zodat bij grote regenbuien het regenwater weg kan stromen en bij extreme hitte het groen voor verkoeling zorgt.
Planning
Sagro B.V. heeft fase 2 in opdracht gekregen (februari 2025). Komende periode worden de werkzaamheden voorbereidt. De uitvoering loopt van mei 2025 tot mei 2026. Het verkeer van en naar het
station blijft tijdens de uitvoering mogelijk.
Op de website van de Kenniswerf vindt u
alle informatie over de herinrichting.
Reactie schrijven