· 

Eerste schepen voor Vlissingen Maritiem aangekomen

Vrijdag start Vlissingen Maritiem 2024. De eerste schepen die deelnemen aan Vlissingen Maritiem kwamen maandagmiddag aan in Vlissingen. Als eerste kwam de Morgenster aan, daarna volgde Jantje en Anna TX 37.

Morgenster, Anna TX 37 en Jantje.  Foto © Multranet Media

Morgenster
De Morgenster liep in 1919 als De Vrouwe Maria van de scheepshelling bij de firma Boot in Alphen aan den Rijn. Het kwam toen in de vaart als zeilende haringlogger. In 1959 kreeg het schip de naam Morgenster en werd het schip ingezet in de sportvisserij en als zendschip Radio Delmare. In de 80-er jaren heeft het schip lang stilgelegen in Amsterdam en was het door vandalen vernield. Er stond zelfs een meter water in het ruim. Na een grondige verbouwing wordt het schip sinds 2008 ingezet als zeiltrainingsschip.

Jantje
De Jantje kwam op 17 april 1930 als viskotter in de vaart. Het was het eerste stalen schip van een Texelse visser die in 1917 met zijn gezin naar Den Helder verhuisde. Het schip werd toen de Twee Gebroerders gedoopt, naar de twee zonen van de schipper. Met het schip werd gevist op schol, tong en kabeljauw. Men had in die tijd nog niet veel vertrouwen in de dieselmotor en er kon met de kotter nog worden gezeild. Tijdens de Engelse bombardementen in 1940 werd de Twee Gebroeders in de binnenwateren in veiligheid gebracht. Echter werd een klein jaar later het schip alsnog door de Duitsers in beslag genomen.

Zodra de oorlog voorbij is, gaat de oudste zoon via de Afsluitdijk te voet naar Duitsland op zoek naar zijn schip. Volgens de overgeleverde verhalen vond hij het schip terug in Emden met gaten in de romp en een mitrailleur op het dek. Op 10 november 1945 begint de renovatie van het schip in Haarlem. Op 18 mei 1946 is het schip weer klaar voor de visserij en krijgt het de nieuwe naam Ennie en Appie. Tot 1952 behoort de kotter tot de Helderse visserijvloot. In de winter vist het op haring. Daarna krijgt het verschillende eigenaren uit Urk, Katwijk en IJmuiden. De IJM17 haalt de kranten wanneer het in maart 1971 bij Zandvoort op de kust vastloopt nadat de motor afslaat in een poging om een ander gestrand schip los te trekken. In 1976 kopen Harry en Marian Múnter, zij hadden het schip al jaren op het oog om het tot zeilschip om te bouwen. Na jaren van klussen maakt de zeilschoenerbrik Jantje in 1986 haar eerste dagtochten.

Anna TX 37
Het schip werd gebouwd in 1931 gebouwd, als TX37 Anthonie en heeft als vissersschip gevaren met een Kromhout motor. Vanaf 1936 werd de benaming van het schip TX48. Na 1937  werd het de KW92; ingezet in de kust en trawler visserij. In de oorlog werd het schip gevorderd om na de oorlog  tot 1977  weer als KW92 als vissersschip uit te varen. Het schip had diverse motoren Bolnes, Deutz 2x, en DAF. In de periode van 1977 tot 2005 voer het schip als zeilcharter in Nederland en Zweden onder de naam Reppe.  Van 2005 tot 2012 was het schip bekend als Manana met Zwartsluis als thuishaven. Sinds 2012 heeft het schip de naam ANNA TX37, het is een 2 mast gaffelzeilzeilschip met als thuishaven Rotterdam.

Twee bijzondere Spaanse Tall Ships te gast

Nao Victoria

De Nao Victoria is een replica van een in de 16e eeuw gebouwd schip. De Nao Victoria is en blijft het eerste schip dat een reis rond de wereld maakte. Het oorspronkelijke schip vertrok in 1519 vanuit Sevilla en kwam na 3 jaar weer terug na een reis om de wereld. Van de vijf schepen die toen vertrokken, was de Nao Victoria het enige schip dat terugkeerde. Het huidige schip werd in 1991 in Spanje gebouwd na een jarenlange studie; zodat het schip dezelfde karakteristieke bouw zou hebben. En daar bleef het niet bij. In 2004 is de Nao Victoria legde het schip dezelfde reis rond de wereld af als het oorspronkelijke schip. De Nao Victoria was slechts één keer eerder in Nederland te bewonderen en was nog nooit te gast in Vlissingen.

Nao Victoria

Pascual Flores


Pascual Flores
De Pascual Flores is voor de eerste keer in Nederland en heeft Torrevieja als thuishaven. Die stad leefde in vroeger tijden vooral van de export van zout. In de eerste helft van de 20e eeuw was de stad de belangrijkste haven van de Mediterrane. In de stad waren 200 schepen geregistreerd. Ter herinnering aan die bloeiende periode kocht de gemeenteraad van Torrevieja in 1999 de Pascual Flores. Ze was toen in zeer slechte staat. Tussen 2005-2008 werd het in 1917 gebouwde schip, uitgebreid gerestaureerd. Sinds 2021 is deze driemaster weer klaar om uit te varen en doet nu Vlissingen aan.

Nu bekende te verwachten aankomsttijden schepen Vlissingen Maritiem in Vlissingen:
De Morgenster                          maandag 27 mei 16.00 uur
Anna TX 37 – Jantje                 maandag 27 mei 18.00 uur
Urania                                       donderdag 30 mei 17.00 uur
Nele                                          vrijdag 31 mei 11.00 uur
DAR Mlodziezy                         vrijdag 31 mei 12.00 uur

* De DAR Mlodziezy is - nu de Russische boycot actueel is – het grootste Tall Ship ter wereld dat Vlissingen Maritiem zou kunnen bezoeken

Reactie schrijven

Commentaren: 0