· 

Jaarlijkse herdenking omgekomen zeelieden van koopvaardij en visserij

Op zaterdagmorgen 28 oktober vanaf 10.30 uur organiseert de Stichting Oorlogsjaren in Vlissingen weer de jaarlijkse herdenking..

Koopvaardijmonument Boulevard Evertsen  © Multranet Media

Van de omgekomen zeelieden van koopvaardij en visserij in de Tweede Wereldoorlog, met name in Zeeland. Plaats: Boulevard Evertsen bij het koopvaardijmonument van Wessel Couzijn. Vlissingen is een stad met een rijke maritieme geschiedenis van kaapvaart, vissers, scheepsbouw, havens, opleidingen en marine. Daarom herdenken we specifiek hier en staan stil bij de omgekomen zeelieden met hun thuis in Zeeland.

Koopvaardijherdenking 2023
Herdenken vinden wij belangrijk om onze vrijheid te kunnen beleven en de mensen niet te vergeten die zich hiervoor opgeofferd hebben in de Tweede Wereldoorlog. Om nooit te vergeten wat onze zeelieden en hun gezinnen hebben meegemaakt. De Stichting Oorlogsjaren in Vlissingen verleent hier met groot respect haar medewerking aan.

De plechtigheid vangt aan met de kranslegging op zee. Een aantal boten brengt een groet. Een bijzondere aanvulling bij de kranslegging op zee is de aanwezigheid van het zeekadetkorps met hun schip, de voormalige mijnenveger Hr.Ms. Lacomblé (vernoemd naar Kapitein-luitenant-ter-zee. Eugène Lacomblé, commandant van de kruiser Hr.Ms. De Ruyter, die met dit schip op 27 februari 1942 strijdend ten onder ging tijdens de Slag in de Javazee en hiervoor werd onderscheiden tot "Ridder der 4e klasse in de Militaire Willems Orde".) Ook waren op deze kruiser verschillende Zeeuwen aan boord, o.a. Willem Willeboordse geboren in Vlissingen en Marinier 1e klas kwam tijdens de Slag om het leven op 23 jarige leeftijd. Totaal kwamen 344 bemanningsleden van dit schip om. (bron: databank Zeeland WO2)

Mijnenveger Hr.Ms. Lacomblé

Tot ver na de oorlog maakten mijnen nog slachtoffers op zee
Voorbeelden hiervan zijn de ondergang door mijnexplosies van het motorpassagiersschip Christiaan Huygens op 17 juli 1945 en het ss. Meerkerk op 16 juni 1946. Beide schepen zijn nu nog steeds te zien onder water voor de kust van Walcheren.

De Christiaan Huygens werd wel de Nederlandse Titanic genoemd vanwege de schoonheid van het schip en het interieur. De 230 passagiers en bemanningsleden werden veilig van boord gehaald en slechts 1 man verloor het leven en 9 zijn gewond geraakt. Het leed bij de Meerkerk werd groter;  twee jonge machinisten en 10 andere bemanningsleden werden vermist. Zij waren vermoedelijk in paniek overboord gesprongen en hebben dit niet overleefd.

Vissers gingen met gevaar voor eigen leven de zee op
Tijdens de Tweede Wereldoorlog leed de visserij veel schade. Velen van de omgekomen vissers waren Vlamingen, maar er zaten ook Zeeuwen tussen. Zij gingen met gevaar voor eigen leven de zee op om ons van eten te voorzien. Velen van hen hebben dat met hun leven moeten bekopen. De vangsten van de vissers waren heel welkom. De Duitsers hadden 70 tot 80% van de landbouwopbrengsten in beslag genomen, dus er was schaarste., Mijnen en bommen op de zeebodem werden een bedreiging voor onze vissers. Ze vonden regelmatig wat in hun netten.

De foto's zijn uit het gemeentearchief Vlissingen. 1e de ss. Meerkerk en de 2e de onthulling in de voormalige zeevaartschool van de plaquette van 174 omgekomen zeelieden die hun opleiding hadden genoten op onze zeevaartschool (4 november 1953). Kijk voor meer informatie op de website Stichting Oorlogsjaren.

Reactie schrijven

Commentaren: 0