· 

Roze containerreus One Innovation verschijnt op de rede van Vlissingen

One Innovation van de Japanse rederij ONE is het op twee na grootste containerschip van de wereld.

One Innovation © RTV Vlissingen

Twee schepen van rederij One
Het containerschip met een lengte van bijna 400 meter, en een breedte van 61,4 meter en een capaciteit van 24.136 TEU verscheen donderdagmiddag 19 oktober op de rede van Vlissingen. Nadat eerder de One Manchester (365.94 x 51.2 m bouwjaar 2015) die richting Antwerpen ging de rede was gepasseerd, voeren de beide schepen langs elkaar ter hoogte van de kerncentrale.

Maidentrip
De knalroze One Innovation deed tijdens haar maidentrip de Rotterdamse haven aan op 11 juli 2023. Het 400 meter lange monsterschip is aan de buitenzijde gestuwd met magenta gekleurde containers om aandacht te vragen voor duurzame innovaties aan boord.

Duurzame schepen
ONE Innovation is de eerste van een serie Megamax-schepen die dit jaar (2023) gebouwd is in opdracht van de Japanse rederij Ocean Network Express (ONE). Het schip kan zo'n 24.000 zeecontainers vervoeren. Het vaart duurzamer doordat de romp is aangepast met een boegwindscherm waardoor er minder brandstof nodig is. Voor uitlaatgassen is er nieuw reinigingssysteem ontworpen. Dat is nodig om te kunnen voldoen aan de emissie-voorschriften van de IMO. De rederij bouwt nog vijf van deze schepen. ONE is opgericht in 2017 door drie Japanse rederijen en heeft een hoofdkantoor in Singapore. Het vaart met tweehonderd schepen naar 120 landen.

Roze voor geluk
Hoewel je bij duurzaam eerder de kleur groen zou verwachten is roze bewust gekozen door de Japanners. De kleur staat symbool voor geluk.

Reactie schrijven

Commentaren: 0